Neděle, 25 září, 2022
- Reklama -události

Antioxidanty  a ich význam pre naše telo

Redakce doporučuje

Bunky vášho tela čelia hrozbám každý deň. Napádajú ich vírusy a infekcie. Voľné radikály môžu tiež poškodiť vaše bunky a DNA. Niektoré bunky sa môžu z poškodenia vyliečiť, zatiaľ čo iné nie. Vedci sa domnievajú, že molekuly nazývané voľné radikály môžu prispieť k procesu starnutia. Môžu tiež hrať úlohu pri chorobách, ako je rakovina, cukrovka a srdcové choroby.

Antioxidanty sú látky, ktoré pomáhajú zastaviť alebo obmedziť poškodenie spôsobené voľnými radikálmi. Vaše telo používa antioxidanty na vyrovnávanie voľných radikálov. To im bráni spôsobiť poškodenie iných buniek. Antioxidanty môžu chrániť a zvrátiť niektoré poškodenia. Posilnia aj vašu imunitu.

Antioxidanty a voľné radikály

Antioxidanty sa nachádzajú v určitých potravinách a môžu zabrániť niektorým škodám spôsobeným voľnými radikálmi ich neutralizáciou. Patrí sem vitamín A, C a E a minerály meď, zinok a selén.

Hlavný  antioxidant – Glutatión

Glutatión, často označovaný ako „hlavný antioxidant“, je biologicky najhojnejší antioxidant, ktorý chráni takmer všetky aeróbne (vzduch dýchajúce) organizmy od baktérií až po ľudí. Nachádza sa hlavne intracelulárne (vo vnútri buniek), kde je jeho koncentrácia v rovnakom poradí ako ďalšia životne dôležitá živina, glukóza. Niet pochýb o tom, že glutatión má pre ľudský organizmus mimoriadny význam. V skutočnosti hrá dôležitú úlohu v živých organizmoch tým, že chráni bunky pred oxidačným poškodením spôsobeným nespočetným množstvom vnútorných a vonkajších stresorov.

Glutatión je jedným z najbežnejších a najsilnejších antioxidantov v ľudskom tele. Rovnako ako pri zvýšenom oxidačnom strese, nižšie hladiny glutatiónu sú často spojené s množstvom chronických zdravotných stavov zvyčajne spojených s procesom starnutia, ako je cukrovka, autoimunitné poruchy, Alzheimerova choroba, kardiovaskulárne poruchy a obezita.

Udržiavanie správnej hladiny bunkového glutatiónu je nevyhnutné pre naše zdravie. Žiaľ, spolu so starnutím naše telá strácajú schopnosť produkovať glutatión na homeostatických úrovniach, aby sa vyrovnali spustošeniu oxidačným stresom.

Zvýšte príjem vitamínu C

Vitamín C je vo vode rozpustný vitamín, ktorý sa nachádza v rôznych potravinách, najmä v ovocí a zelenine. Jahody, citrusové plody, papája, kivi a paprika sú príkladmi potravín bohatých na vitamín C.

Tento vitamín má mnoho funkcií, pôsobí ako antioxidant a chráni bunky pred oxidačným poškodením. Vedci zistili, že vitamín C môže pomôcť zvýšiť hladinu glutatiónu tým, že najskôr napadne voľné radikály, čím šetrí glutatión.

Zdroje antioxidantov

Rastlinná strava je bohatým zdrojom antioxidantov. Najviac ich nájdeme v ovocí a zelenine, ako aj v iných potravinách vrátane orechov, celozrnných výrobkov a niektorých druhov mäsa, hydiny a rýb. Dobrým zdrojom antioxidantov je aj bobuľové ovocie, listová zelenina, horká čokoláda a fazuľa.

Ak chcete byť chránení pred predčasným starnutím, srdcovými chorobami, rakovinou a možno aj depresiou a úzkosťou, zamerajte sa na dostatočný príjem antioxidantov vo vašej strave.

- Reklama -magazin
- Reklama -PR článek

Nejnovější články

Starostlivosť o podlahu a koberce v domácnosti so zvieratkami

Naši domáci miláčikovia sú súčasťou našej rodiny a chceme, aby si užívali pohodlie domova ako každý iný člen našej...
- Reklama -magazin

Více od autora

- Reklama -spot_img