Neděle, 25 září, 2022
- Reklama -události

Zdravé opaľovanie: 10 mýtov o slnku, ktoré vám môžu ublížiť

Redakce doporučuje

Okolo opaľovania panuje stále celý rad nebezpečných mýtov. Keď si o nich prečítate PRAVDU, vráti sa vám radosť z pobytu na slniečku.

  1. mýtus: Opálenú pokožku, napríklad po dovolenke, nemusím nijako chrániť
    Pravda: Maximálny ochranný slnečný faktor, ktorý si pokožka prirodzeným opaľovaním po dlhšej dovolenke vytvorí, je 4-6. Takáto ochrana nie je pre pobyt na slnku dostatočná, preto je nevyhnutné používať opaľovaciu kozmetiku neustále. Počas leta a po dovolenke môžete však výšku ochranného slnečného faktora svojich opaľovacích prípravkov ľahko znížiť.

Zdroj: Thinkstock.com a archív

  1. mýtus: Spálená pokožka do druhého dňa zhnedne
    Pravda: Záleží na fototype pokožky. Pokiaľ sa spáli človek s kožným fototypom I., tak samozrejme nezhnedne. Ale pri neopatrnom slnení sa môže spáliť aj človek s fototypom III. a ten väčšinou postupne zhnedne. Aj keď potom často trochu škvrnite, práve z dôvodov predchádzajúceho spálenia. V žiadnom prípade ale zbytočne neriskujte a používajte kozmetiku s UV filtrami – sčervenanie (spálenie) je známkou poškodenia pokožky slnkom, ktoré následne vedie k jej predčasnému starnutiu a dramaticky zvyšuje riziko vzniku rakoviny kože.
  2. mýtus: Prípravky na opaľovanie tlmia tvorbu vitamínu D, preto by som ich nemala používať, alebo ich používať len v obmedzenej miere.
    Pravda: Ľudské telo na tvorbu vitamínu D, ktorý je nevyhnutný pre niektoré životne dôležité telesné funkcie, určité množstvo slnečného svetla potrebuje. Pre tento proces nie je však nutné opaľovanie, stačí len veľmi krátky pobyt na slnku – cca 10-minútové osvietenie tváre a rúk 3x týždenne. Väčšie množstvo slnečného žiarenia nie je na syntézu vitamínu D nutné. V lete sa preto rozhodne nemusíte trápiť nedostatkom vitamínu D, pretože aj pri použití prípravkov s vysokým ochranným faktorom dostatočné množstvo slnečného žiarenia na jeho tvorbu určite vstrebáte. Ani v zimných mesiacoch, keď je intenzita slnečného žiarenia v strednej Európe nízka, vám nedostatok vitamínu D väčšinou nehrozí. Prednosť by ste v priebehu celého roka mali dať dôslednej ochrane a vitamín D dodávať telu najmä vhodným zložením stravy.
  3. mýtus: V tieni či pod slnečníkom sa nemôžem spáliť
    Pravda: Na to v žiadnom prípade nespoliehajte. Väčšina slnečníkov, ani žiadny tieň nezarazí UV žiarenie na 100%. Slnko opaľuje aj pod hladinou vody, prestupuje sklom a tiež sa odráža od okolitého prostredia (sneh, betón, piesok), takže ani v tieni sa dokonale neschováte.
  4. mýtus: Keď je zamračené, nepotrebujem prípravky na opaľovanie
    Pravda: Ochranné prípravky by ste nemali zabúdať ani pri zatiahnutej oblohe. Slnečné žiarenie prestupuje aj cez mraky, ale jeho intenzita sa vďaka oblakom o niečo znižuje. Čím je oblačnosť súvislejšia, tým menej slnečného žiarenia prestupuje, akonáhle sú mraky roztrhané, dopadá UV žiarenie podstatne viac.
  5. mýtus: Akonáhle pokožka na slnku začne červenať, stačí na pár hodín odísť do tieňa a potom sa môžem znovu opaľovať
    Pravda: Proces spálenia prebieha niekoľko hodín a dosahuje najvyššiu intenzitu po 24 hodinách – takže ak si na pláži všimnete, že vaša pokožka červenie, je už neskoro. Kožu opakovane ošetrujte upokojujúcimi prípravkami a na druhý deň začervenané miesta zakrývajte oblečením a radšej sa dôsledne vyhýbajte priamemu slnku. Po spálení odporúčajú lekári ísť znova na slnko až po úplnom upokojení a vyblednutí kože. A vzhľadom na to, že sa po spálení kože často olupuje, je nutné následne po spálení vždy používať čo najvyššie ochranné faktory.
  6. mýtus: Minerálne filtre sú lepšie ako chemické
    Pravda: Nie sú lepšie, ale fungujú iným spôsobom. Fyzikálny filter žiarenia odráža, chemický pohlcuje. V prípade čisto minerálnych filtrov nemožno dosiahnuť dostatočnú ochranu pred UVA žiarením prostredníctvom vysokých ochranných faktorov. Vo výrobkoch značky NIVEA bežne kombinujeme minerálne a chemické filtre, čo zaručuje maximálne širokopásmové ochranné účinky s vyváženým pomerom UVA a UVB filtrov.
  7. mýtus: Deti môžete od malička opaľovať a ľubovoľne vystavovať slniečku
    Pravda: V žiadnom prípade, naopak. Deti je nutné starostlivo a dostatočne chrániť. Detská koža je oveľa tenšia ako koža dospelých a neobsahuje toľko pigmentu melanínu. Spálenie od slnka v detskom veku navyše rozhoduje o veľkosti rizika ochorenia rakovinou kože a predstavuje jedno z najväčších rizík vzniku melanómu v neskoršom veku. Súčasne ale tiež podporuje predčasné starnutie kože a vznik rôznych nepekných degeneratívnych kožných zmien, ktoré sa prejavia už v skorej dospelosti. Deti do jedného roku veku by preto vôbec nemali byť vystavované priamemu slnečnému žiareniu, od jedného roka je nutné sa na slnečné obdobie vopred kompletne pripraviť – výberom špeciálnej opaľovacej kozmetiky, letného oblečenia, klobúka a slnečných okuliarov.
- Reklama -magazin
- Reklama -PR článek

Nejnovější články

Antioxidanty  a ich význam pre naše telo

Bunky vášho tela čelia hrozbám každý deň. Napádajú ich vírusy a infekcie. Voľné radikály môžu tiež poškodiť vaše bunky...
- Reklama -magazin

Více od autora

- Reklama -spot_img